Nasza Szkoła realizuje półtoraroczny międzynarodowy projekt Erasmus+ o numerze 2024-2-HU01-KA210-SCH-000277651 pt. „Tu etwas für die Zukunft des Planeten” („Zrób coś dla przyszłości planety”) wraz z węgierską szkołą Kaposvári SZC Dráva Völgye Technikum és Gimnázium Barcs, włoską Liceo Classico e Linguistico „Ruggero Settimo“ di Caltanissetta oraz turecką Haluk Ündeğer Anadolu Lisesi Zeytinburnu/İstanbul.
Projekt promuje postawy odpowiedzialności ekologicznej i społecznej, uczy świadomego korzystania z zasobów naturalnych oraz rozwija kompetencje kluczowe młodzieży. Uczniowie tworzą materiały dydaktyczne w języku niemieckim, przygotowują prezentacje, gry językowe, quizy i słowniczki specjalistyczne dotyczące zrównoważonego rozwoju. Ważną częścią projektu jest także ponowne wykorzystanie odpadów i organizacja wystaw ekologicznych. Dzięki współpracy międzynarodowej młodzież rozwija swoje umiejętności językowe, społeczne i cyfrowe oraz poznaje kultury i zwyczaje innych krajów, co sprzyja otwartości, tolerancji i redukowaniu uprzedzeń. Projekt wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju ONZ do 2030 roku i wspiera szkoły w dążeniu do bardziej świadomego oraz ekologicznego funkcjonowania.
W harmonogramie projektu przewidziano cztery mobilności zagraniczne. Pierwsza mobilność pt. „Das solidarische Zusammenleben auf der Welt” odbyła się w maju 2025 r. na Sycylii. Druga mobilność pt. „Spuren im Wind: Junge Visionäre für die nachhaltige Welt” została zorganizowana we wrześniu 2025 r. w Zespole Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie i obejmowała liczne warsztaty, wyjazdy edukacyjne, działania ekologiczne i współpracę w grupach międzynarodowych.
Trzecia mobilność pt. „Wasser ist Leben” odbyła się w dniach 10-16 listopada 2025 r. w węgierskim Barcs nad Drawą. Wzięło w niej udział pięcioro uczniów i dwie nauczycielki naszej Szkoły. Temat przewodni spotkania koncentrował się wokół wody jako jednego z najważniejszych zasobów naturalnych, zagrożonego przez zmiany klimatyczne, zanieczyszczenia i nadmierne zużycie. Celem wyjazdu było pogłębienie świadomości ekologicznej, zrozumienie wpływu człowieka na ekosystemy wodne oraz kształtowanie odpowiedzialnych i zrównoważonych postaw w życiu codziennym.
Program mobilności obejmował intensywny zestaw zajęć praktycznych, terenowych i integracyjnych. Uczniowie rozpoczęli pobyt od warsztatów dotyczących wirtualnej wody i obliczania własnego śladu wodnego, połączonych z przygotowaniem kampanii przeciw marnowaniu i zanieczyszczaniu wód. Wzięli udział w wykładzie na temat wpływu zmian klimatu na świat zwierząt i roślin doliny Drawy oraz zwiedzili centrum edukacji ekologicznej Parku Narodowego Dunaju i Drawy. Badali jakość wody w strumieniu Rinya metodą Bisel, analizując następnie uzyskane wyniki, co pozwoliło im poznać praktyczne metody oceny stanu środowiska wodnego.
W kolejnych dniach młodzież odwiedziła miejską oczyszczalnię ścieków i stację uzdatniania wody, przygotowywała filmy i prezentacje edukacyjne oraz uczestniczyła w wykładzie dotyczącym geotermii wykorzystywanej w Barcs. Uczestnicy brali udział w akcji sprzątania nabrzeży Drawy, a w centrum miasta zorganizowali wystawę oraz przeprowadzali wywiady na temat zrównoważonego korzystania z wody. Program zawierał również grę terenową w lesie w Középrigóc – „Mision 17: Die Welt retten” – oraz wykład o roli lasów w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Na uczestników czekał także wieczór tańców ludowych oraz integracyjna dyskoteka. Zgodnie z programem mobilności weekend upłynął na wycieczce do Szigetvár i Peczu, gdzie uczniowie poznawali historię, architekturę i kulturę południowych Węgier.
Bardzo ważnym elementem mobilności była współpraca w międzynarodowych grupach, umożliwiająca przełamywanie barier językowych i kulturowych. Uczniowie komunikowali się w języku niemieckim i angielskim, dzięki czemu rozwijali swoje kompetencje językowe i interpersonalne. Pobyt w rodzinach goszczących pozwolił im na bezpośrednie poznanie węgierskiej kultury, codzienności i życzliwości mieszkańców Barcs, a także rozwijanie empatii, elastyczności i umiejętności adaptacji do nowych sytuacji.
Mobilność na Węgrzech okazała się niezwykle inspirującym doświadczeniem, łączącym edukację ekologiczną z rozwijaniem kompetencji społecznych, językowych i kulturowych. Uczniowie wrócili z nową wiedzą, motywacją do działań na rzecz ochrony środowiska oraz przekonaniem, że współpraca międzynarodowa jest kluczowym elementem budowania świadomej, odpowiedzialnej i solidarnej Europy.
Czwarta mobilność w ramach projektu odbędzie się w marcu 2026 roku w Turcji, gdzie uczniowie będą kontynuować działania związane ze zrównoważonym rozwojem, dzielić się doświadczeniami zdobytymi podczas wcześniejszych wyjazdów oraz rozwijać kolejne kompetencje we współpracy z partnerami z krajów uczestniczących.
Na zakończenie pragniemy serdecznie podziękować organizatorom mobilności w Barcs, wszystkim szkołom partnerskim, organowi prowadzącemu – Powiatowi Płockiemu, a także nauczycielom, uczniom i rodzicom zaangażowanym w realizację projektu. Dzięki wspólnemu wysiłkowi i otwartości wszystkich stron możliwe jest tworzenie wartościowych działań edukacyjnych, które realnie wpływają na rozwój młodzieży i budowanie lepszej przyszłości naszej planety.