Aktualności

        • Mobilność na Węgrzech
          • Mobilność na Węgrzech

          • Nasza Szkoła realizuje półtoraroczny międzynarodowy projekt Erasmus+ o numerze 2024-2-HU01-KA210-SCH-000277651 pt. „Tu etwas für die Zukunft des Planeten” („Zrób coś dla przyszłości planety”) wraz z węgierską szkołą Kaposvári SZC Dráva Völgye Technikum és Gimnázium Barcs, włoską Liceo Classico e Linguistico „Ruggero Settimo“ di Caltanissetta oraz turecką Haluk Ündeğer Anadolu Lisesi Zeytinburnu/İstanbul.

            Projekt promuje postawy odpowiedzialności ekologicznej i społecznej, uczy świadomego korzystania z zasobów naturalnych oraz rozwija kompetencje kluczowe młodzieży. Uczniowie tworzą materiały dydaktyczne w języku niemieckim, przygotowują prezentacje, gry językowe, quizy i słowniczki specjalistyczne dotyczące zrównoważonego rozwoju. Ważną częścią projektu jest także ponowne wykorzystanie odpadów i organizacja wystaw ekologicznych. Dzięki współpracy międzynarodowej młodzież rozwija swoje umiejętności językowe, społeczne i cyfrowe oraz poznaje kultury i zwyczaje innych krajów, co sprzyja otwartości, tolerancji i redukowaniu uprzedzeń. Projekt wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju ONZ do 2030 roku i wspiera szkoły w dążeniu do bardziej świadomego oraz ekologicznego funkcjonowania.

            W harmonogramie projektu przewidziano cztery mobilności zagraniczne. Pierwsza mobilność pt. „Das solidarische Zusammenleben auf der Welt” odbyła się w maju 2025 r. na Sycylii. Druga mobilność pt. „Spuren im Wind: Junge Visionäre für die nachhaltige Welt” została zorganizowana we wrześniu 2025 r. w Zespole Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie i obejmowała liczne warsztaty, wyjazdy edukacyjne, działania ekologiczne i współpracę w grupach międzynarodowych.

            Trzecia mobilność pt. „Wasser ist Leben” odbyła się w dniach 10-16 listopada 2025 r. w węgierskim Barcs nad Drawą. Wzięło w niej udział pięcioro uczniów i dwie nauczycielki naszej Szkoły. Temat przewodni spotkania koncentrował się wokół wody jako jednego z najważniejszych zasobów naturalnych, zagrożonego przez zmiany klimatyczne, zanieczyszczenia i nadmierne zużycie. Celem wyjazdu było pogłębienie świadomości ekologicznej, zrozumienie wpływu człowieka na ekosystemy wodne oraz kształtowanie odpowiedzialnych i zrównoważonych postaw w życiu codziennym.

            Program mobilności obejmował intensywny zestaw zajęć praktycznych, terenowych i integracyjnych. Uczniowie rozpoczęli pobyt od warsztatów dotyczących wirtualnej wody i obliczania własnego śladu wodnego, połączonych z przygotowaniem kampanii przeciw marnowaniu i zanieczyszczaniu wód. Wzięli udział w wykładzie na temat wpływu zmian klimatu na świat zwierząt i roślin doliny Drawy oraz zwiedzili centrum edukacji ekologicznej Parku Narodowego Dunaju i Drawy. Badali jakość wody w strumieniu Rinya metodą Bisel, analizując następnie uzyskane wyniki, co pozwoliło im poznać praktyczne metody oceny stanu środowiska wodnego.

            W kolejnych dniach młodzież odwiedziła miejską oczyszczalnię ścieków i stację uzdatniania wody, przygotowywała filmy i prezentacje edukacyjne oraz uczestniczyła w wykładzie dotyczącym geotermii wykorzystywanej w Barcs. Uczestnicy brali udział w akcji sprzątania nabrzeży Drawy, a w centrum miasta zorganizowali wystawę oraz przeprowadzali wywiady na temat zrównoważonego korzystania z wody. Program zawierał również grę terenową w lesie w Középrigóc – „Mision 17: Die Welt retten” – oraz wykład o roli lasów w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Na uczestników czekał także wieczór tańców ludowych oraz integracyjna dyskoteka. Zgodnie z programem mobilności weekend upłynął na wycieczce do Szigetvár i Peczu, gdzie uczniowie poznawali historię, architekturę i kulturę południowych Węgier.

            Bardzo ważnym elementem mobilności była współpraca w międzynarodowych grupach, umożliwiająca przełamywanie barier językowych i kulturowych. Uczniowie komunikowali się w języku niemieckim i angielskim, dzięki czemu rozwijali swoje kompetencje językowe i interpersonalne. Pobyt w rodzinach goszczących pozwolił im na bezpośrednie poznanie węgierskiej kultury, codzienności i życzliwości mieszkańców Barcs, a także rozwijanie empatii, elastyczności i umiejętności adaptacji do nowych sytuacji.

            Mobilność na Węgrzech okazała się niezwykle inspirującym doświadczeniem, łączącym edukację ekologiczną z rozwijaniem kompetencji społecznych, językowych i kulturowych. Uczniowie wrócili z nową wiedzą, motywacją do działań na rzecz ochrony środowiska oraz przekonaniem, że współpraca międzynarodowa jest kluczowym elementem budowania świadomej, odpowiedzialnej i solidarnej Europy.

            Czwarta mobilność w ramach projektu odbędzie się w marcu 2026 roku w Turcji, gdzie uczniowie będą kontynuować działania związane ze zrównoważonym rozwojem, dzielić się doświadczeniami zdobytymi podczas wcześniejszych wyjazdów oraz rozwijać kolejne kompetencje we współpracy z partnerami z krajów uczestniczących.

            Na zakończenie pragniemy serdecznie podziękować organizatorom mobilności w Barcs, wszystkim szkołom partnerskim, organowi prowadzącemu – Powiatowi Płockiemu, a także nauczycielom, uczniom i rodzicom zaangażowanym w realizację projektu. Dzięki wspólnemu wysiłkowi i otwartości wszystkich stron możliwe jest tworzenie wartościowych działań edukacyjnych, które realnie wpływają na rozwój młodzieży i budowanie lepszej przyszłości naszej planety.

             

        • Obchody  Światowego Dnia Rzucania Palenia
          • Obchody  Światowego Dnia Rzucania Palenia

          • 20 listopada w naszej szkole odbyły się obchody Światowego Dnia Rzucania Palenia. Z tej okazji uczniowie już po raz piąty spotkali się z przedstawicielami Sekcji Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia z Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Płocku. Panie Renata Łabińska i Hanna Baranowska oraz Pan Ludwik Lubarski udzielali porad prozdrowotnych oraz wykonywali pomiary smokolizerem, który bada zawartość tlenku węgla w wydychanym powietrzu.

            Aby lepiej uświadomić młodzieży skutki używania innych środków psychoaktywnych, uczniowie mogli przetestować narkogogle i alkogogle, czyli specjalne okulary symulujące widzenie po zażyciu narkotyków lub spożyciu alkoholu. Wzięli także udział w ćwiczeniach pokazujących, jak niebezpieczne mogą być zachowania pod wpływem takich substancji. W ramach działań prozdrowotnych uczniowie rozwiązywali również testy wiedzy o szkodliwości palenia tytoniu.

            Wychowawcy klas przeprowadzili zajęcia profilaktyczne pod hasłem „Palisz – przestań palić! Nie palisz – nie zaczynaj!”. Uczniowie uczestniczyli także w konkursie na najciekawszy plakat „Palenie to zły wybór”, wykazując się dużą kreatywnością. Wystawę prac można oglądać w szkolnym łączniku.

            Obchody zostały zorganizowane z inicjatywy pedagoga szkolnego pani Kamilli Krakowskiej oraz psychologa pani Teodozji Olszewskiej. W działania włączyli się również wolontariusze Klubu Ośmiu – Młodzieżowego Wolontariatu, którzy zachęcali do zamiany nikotyny na witaminy, częstując uczniów jabłkami.

            broszura_edukacyjna_dla_rodzicow.pdf

            broszura_edukacyjna_dla_uczniow.pdf

          • Ostatni dzień mobilności na Węgrzech

          • W niedzielę kilka minut po północy wyruszyliśmy w drogę powrotną do Polski w ramach projektu Erasmus+ "Tu etwas für die Zukunft des Planeten". Nasza podróż z Barcs do Gąbina odbywała się różnymi środkami transportu - mikrobusem wynajętym z węgierskiej firmy, samolotem i szkolnym busem.

          • Szósty dzień mobilności na Węgrzech

          • W sobotę w ramach projektu Erasmus+ "Tu etwas für die Zukunft des Planeten" braliśmy udział w wycieczce do Szigetvár i Peczu, w grupach międzynarodowych rozwiązywaliśmy zadania gry miejskiej, mieliśmy czas na spacer po mieście i ostatnie zakupy przed wyjazdem do Barcs. Wieczór spędziliśmy z naszymi węgierskimi gospodarzami.

        • „Urodziny Patrona” - IV odsłona 5-letniego projektu „Pod znakiem Staszica”
          • „Urodziny Patrona” - IV odsłona 5-letniego projektu „Pod znakiem Staszica”

          • „Urodziny Patrona” to święto całej społeczności Zespołu Szkół i jeden z ważnych elementów 5-letniego projektu edukacyjnego „Pod znakiem Staszica”.

            Zespół Szkół w Gąbinie od wielu lat jest członkiem Towarzystwa Szkół Staszicowskich, ruchu intelektualno-etycznego skupionego wokół postaci Patrona, zrzeszającego szkoły staszicowskie z całej Polski. W tym roku podczas XXXV Sympozjum Szkół Staszicowskich, które miało miejsce w Nowym Tomyślu, odbyła się czwarta odsłona 5-letniego projektu edukacyjnego „Pod znakiem Staszica”, który finalnie zmierza do roku 2026, kiedy to będziemy obchodzić 200. rocznicę śmierci księdza Staszica – przyszły rok Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ogłosił rokiem księdza Stanisława Staszica.

             „Urodziny Patrona” realizowane są przez Zespół Szkól im. Stanisława Staszica w Gąbinie we współpracy z Towarzystwem Szkół Staszicowskich, stowarzyszeniami IUVENES oraz Razem Możemy Więcej, Biblioteką Aleksandryjską im. św. Tomasza z Akwinu w Dobrzykowie, zostały także objęte Honorowym Patronatem Pana Sylwestra Ziemkiewicza – Starosty Płockiego. Wydarzenie o charakterze lokalnym wpisuje się w realizację ogólnopolskiego projektu szkół staszicowskich.  

            Pierwsza edycja wydarzenia przeniosła nas do epoki stanisławowskiej, przypomnieliśmy wówczas zarys biografii księdza Stanisława Staszica, odwołując się do jego najważniejszych pism i myśli politycznej – głęboko opartej na miłości do zagrożonej Ojczyzny. Następnie wyruszyliśmy tropem ojczystych i europejskich wojaży naszego Patrona, prezentując Księdza Staszica jako prekursora turystyki i rekreacji. W ubiegłym roku skupiliśmy się na działalności naszego Patrona jako prekursora ekonomii społecznej, aktywizatora ludzi wykluczonych i hojnego darczyńcy.

            W tym roku towarzyszy nam hasło: Staszic inspiruje!

            W czasie tegorocznej uroczystości głos zabrali Pani Jadwiga Irena Milewska - Dyrektor Zespołu Szkół w Gąbinie, Pan Bogdan Banaszczak - Kierownik Delegatury Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, a także Pan Krzysztof Jadczak - Burmistrz Miasta i Gminy Gąbin. Prezes Towarzystwa Szkół Staszicowskich - Pani Beata Baszczyńska-Misztal, skierowała do nas okolicznościowy list, który odczytała Pani Maria Olszewska. Wspomnieliśmy także śp. Bronisława Burego – wieloletniego Prezesa Towarzystwa Szkół Staszicowskich, który zmarł 11 października br.  Bronisław Bury – pomysłodawca i założyciel Ogólnopolskiego Klubu Szkół Staszicowskich, który przez 32 lata pełnił funkcję Prezesa stowarzyszenia. Nie szczędząc sił fizycznych i duchowych skupił wokół siebie ludzi z ponad 50 szkół ponadpodstawowych zachęcając do postępowania w myśl księdza Stanisława Staszica, aby „być narodowi użytecznym”.

             

            Młodzież Zespołu Szkół przybliżyła nam postać Patrona - księdza Stanisława Staszica w programie artystycznym „Kawka z Patronem” – dekoracje przygotowała Pani Maria Olszewska, muzykę Pan Tomasz Obidowski, scenariuszem i reżyserią zajęła się Pani Małgorzata Mofina-Olejnik. Maja Górecka i Kacper Rutkowski – uczniowie klasy IV, nasi utalentowani szkolni graficy, przygotowali dwie prezentacje: dotyczące udziału nauczycieli i uczniów w sympozjach Szkół Staszicowskich od roku 2022, czyli roku w którym zainaugurowaliśmy 5-letni projekt „Pod znakiem Staszica”, a także sentymentalną podróż przez wcześniejsze staszicowskie gale utrwaloną w kadrach aparatu fotograficznego.

            Wyczekiwanym punktem uroczystości było rozstrzygnięcie konkursów staszicowskich skierowanych do uczniów szkół podstawowych oraz młodzieży Zespołu Szkół – nagrody ufundowały  stowarzyszenia IUVENES z Panią Prezes Joanną Matuszewską, stowarzyszenie Razem Możemy Więcej z Panią Prezes Elżbietą Młodziejewską, Rada Rodziców Zespołu Szkół z Przewodniczącą Panią Moniką Sperber i Wiceprzewodniczącą Panią Iwoną Korpowską, a także Biblioteka Aleksandryjska im. św. Tomasza z Akwinu w Dobrzykowie, którą reprezentowała Pani Małgorzata Mofina-Olejnik. Bardzo cieszymy się z zaangażowania społeczności szkół podstawowych, a szczególne podziękowania składamy na ręce Pani Ireny Mofiny – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Borkach, Pani Marzeny Ledzion – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Czermnie, Pani Ewy Chrząszczewskiej – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nowym Kamieniu, Pani Danuty Jakubowskiej – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Dobrzykowie i całych społeczności szkół, które chcą razem z nami uczestniczyć w święcie Zespołu Szkół w Gąbinie.

            Na zakończenie naszej uroczystości Rada Rodziców przygotowała dla naszych gości słodką niespodziankę – ciasta i ciasteczka przy filiżance aromatycznej kawy. Słodkim akcentem był także wspaniały tort upieczony przez Panią Marię Elżbietę Błaszczyk, profesjonalnie podzielony przez nasze hotelarki.

            Serdeczne podziękowania dla Pana Marcina Jasińskiego z „Manufaktury Eventu” i stowarzyszenia Razem Możemy Więcej za oprawę techniczną i nagłośnienie dzisiejszej imprezy. Podziękowania dla Pani Marii Elżbiety Błaszczyk i Pani Agaty Sztygiel, a także klas 5 THG, 4 TH i II H za profesjonalną obsługę gości i nienaganny strój, a także grupy fotograficznej Pixel – Mai Wróblewskiej, Mai Kacprzak, Jakuba Felczaka oraz Pani Beaty Żabki, naszych szkolnych wolontariuszy z Klubu Ośmiu i Pani Kamilli Krakowskiej, a także wszystkich pracowników administracji i obsługi – bez Waszego zaangażowania dzisiejsza uroczystość nie miałaby takiego wyrazu.

            Drodzy Przyjaciele Zespołu Szkół w Gąbinie, bardzo cieszymy się, że byliście dziś z nami i wspólnie celebrowaliśmy „Urodziny Patrona”!

            M. Mofina-Olejnik

          • Piąty dzień mobilności na Węgrzech

          • W piątek w ramach projektu Erasmus+ "Tu etwas für die Zukunft des Planeten" reklamowaliśmy nasze działania w centrum Barcs, przeprowadziliśmy wywiady w grupach międzynarodowych, zwiedziliśmy oczyszczalnię ścieków, wysłuchaliśmy wykładu o energii geotermalnej, wzięliśmy udział w quizach, otrzymaliśmy certyfikaty, poznaliśmy węgierskie tańce narodowe, degustowaliśmy miejscowe potrawy i bawiliśmy się na dyskotece.

          • Czwarty dzień mobilności na Węgrzech

          • W czwartek w ramach projektu Erasmus+ "Tu etwas für die Zukunft des Planeten" poznaliśmy jedną z metod badania jakości wody, przeprowadziliśmy badanie wody w potoku Rinya w grupach międzynarodowych, sprzątaliśmy brzeg Drawy, zwiedziliśmy miejskie termy i wysłuchaliśmy wykładu eksperta o wykorzystaniu wód termalnych w Barcs.

          • Trzeci dzień mobilności na Węgrzech

          • W środę w ramach projektu Erasmus+ "Tu etwas für die Zukunft des Planeten" pracowaliśmy w grupach międzynarodowych, zwiedziliśmy miejską stację uzdatniania wody, pojechaliśmy do Középrigóc, gdzie uczestniczyliśmy w grze terenowej "Mission 17 - Die Welt retten" i wysłuchaliśmy wykładu eksperta o znaczeniu lasów dla klimatu. Węgierscy gospodarze zorganizowali nam również czas po zajęciach w szkole.

          • Drugi dzień mobilności na Węgrzech

          •  drugim dniu mobilności na Węgrzech w ramach projektu Erasmus+ "Tu etwas für die Zukunft des Planeten" zostaliśmy powitani przez Dyrekcję Szkoły w Barcs. Gospodarze zaprezentowali węgierski system oświaty. Podczas zajęć w międzynarodowych grupach poznaliśmy takie pojęcia jak wirtualna woda i ślad wodny, tworzyliśmy plakaty dotyczące oszczędzania wody. Zwiedziliśmy centrum edukacyjne w Parku Narodowym Drawy i Dunaju.

          • Pierwszy dzień mobilności na Węgrzech

          • W poniedziałek kilkanaście minut po czwartej rano wyruszyliśmy na Węgry w ramach projektu Erasmus+ "Tu etwas für die Zukunft des Planeten". Nasza podróż z Gąbina do Barcs odbywała się różnymi środkami transportu - szkolnym busem, samolotem i mikrobusem wynajętym z węgierskiej firmy.

             

          • Akcja  „Znicz od wolontariusza”

          • Uczniowie należący do  Klubu Ośmiu jak co roku w ramach akcji „Znicz od wolontariusza” podjęli działanie upamiętniające  tych, którzy polegli za Ojczyznę oraz tych, których groby z różnych przyczyn zostały zapomniane i zaniedbane. Odwiedzając cmentarze
            w swoich rodzinnych stronach  porządkowali pozostawione bez opieki groby oraz zapalili symboliczne lampki. Uczcili także pamięć walczących za Ojczyznę, paląc znicze na ich mogiłach.